MENÜ
$Alış 6.0463Satış 6.0572
Alış 6.7549Satış 6.7670
£Alış 7.7076Satış 7.7478
reklam
reklam
  • Adana
  • Adıyaman
  • Afyon
  • Ağrı
  • Amasya
  • Ankara
  • Antalya
  • Artvin
  • Aydın
  • Balıkesir
  • Bilecik
  • Bingöl
  • Bitlis
  • Bolu
  • Burdur
  • Bursa
  • Çanakkale
  • Çankırı
  • Çorum
  • Denizli
  • Diyarbakır
  • Edirne
  • Elazığ
  • Erzincan
  • Erzurum
  • Eskişehir
  • Gaziantep
  • Giresun
  • Gümüşhane
  • Hakkari
  • Hatay
  • Isparta
  • Mersin
  • İstanbul
  • İzmir
  • Kars
  • Kastamonu
  • Kayseri
  • Kırklareli
  • Kırşehir
  • Kocaeli
  • Konya
  • Kütahya
  • Malatya
  • Manisa
  • K.Maraş
  • Mardin
  • Muğla
  • Muş
  • Nevşehir
  • Niğde
  • Ordu
  • Rize
  • Sakarya
  • Samsun
  • Siirt
  • Sinop
  • Sivas
  • Tekirdağ
  • Tokat
  • Trabzon
  • Tunceli
  • Şanlıurfa
  • Uşak
  • Van
  • Yozgat
  • Zonguldak
  • Aksaray
  • Bayburt
  • Karaman
  • Kırıkkale
  • Batman
  • Şırnak
  • Bartın
  • Ardahan
  • Iğdır
  • Yalova
  • Karabük
  • Kilis
  • Osmaniye
  • Düzce

NOTRE DAME’ın SEMBOLOJİSİ

43 defa okunduYorumlanmadı, , , kategorisinde, tarihinde yayınlandı

Sadece Paris’in değil Dünya Kültürel Mirasının simgelerinden biri olan Notre Dame Katedrali, geçen ay 15 Nisan 2019 da restorasyon sırasında bir kısmı yandı. Televizyondan yangını canlı izlerken çok üzüldüm aynı zamanda daha önceden gezme fırsatım olduğu için de sevindim. 2006 yılında Paris’e gittiğimde Profesör Fernand Schwartz tarafından katedralin sembolojisi hakkında bilgi almıştık. Mimari ve sembolojisi açısından çok önemli bir sanat eseri olan katedralin bu ilk yangını değil ne yazık ki.Tarihte bir çok kez yanmış ve tekrar restore edilmiş.

NOTRE DAME’ın SEMBOLOJİSİ
reklam
reklam

Sadece Paris’in değil Dünya Kültürel Mirasının simgelerinden biri olan Notre Dame Katedrali, geçen ay 15 Nisan 2019 da restorasyon sırasında bir kısmı yandı. Televizyondan yangını canlı izlerken çok üzüldüm aynı zamanda daha önceden gezme fırsatım olduğu için de sevindim. 2006 yılında Paris’e gittiğimde Profesör Fernand Schwartz tarafından katedralin sembolojisi hakkında bilgi almıştık. Mimari ve sembolojisi açısından çok önemli bir sanat eseri olan katedralin bu ilk yangını değil ne yazık ki.Tarihte bir çok kez yanmış ve tekrar restore edilmiş.

Notre Dame Katedrali’nin tarihi aslında yapımından da önce başlıyor . Bugün dev kilisenin bulunduğu yerde önceleri (M.S. 4. YY’da yapıldığı düşünülen) küçük bir Roma şapeli varmış.1163 yılında şehrin piskoposu Sully’nin hayali olan ve Papa 3. Alexander tarafından da desteklenen kilisenin yapımı başlamış ve bu inşaat yaklaşık 200 yıl sürmüş. Tabii böyle devasa bir yapı için son derece normal.1334 yılında yapımı tamamlanan ve Gotik mimarinin en güzel örneklerinden biri olan kilise takip eden yıllarda Jeanne D’arc’ın yargılanması, Napolyon’ın taç giyme töreni, De Gaulle’ün cenaze merasimine de ev sahipliği yapmış.

Aslında Notre Dame Katedrali Fransız Devrimi sonrasında göz ardı edilmiş, oldukça da tahrip olmuş. Ancak Victor Hugo’nun burayı ülkenin ruhani merkezi olarak görmesi ve bu doğrultuda eski ihtişamını kazandırmaya çalışması sanırım kilisenin başına gelen en iyi şeylerden biri.Ünlü yazarın Notre Dame de Paris Katedrali’ni merkeze alarak yazdığı ünlü romanının 1831yılında yayımlanmasından sonra tekrar dikkatleri üzerine çeken yapı 1864 yılında 23 yıl sürecek bir restorasyon sürecine girmiş ve o günden beri de tüm görkemiyle ziyaretçilerini ağırlamaya devam ediyordu. Yeri gelmişken, katedralin ilk yapımındaki mimarının kim olduğu bilinmiyor ancak 1800’lü yıllardaki restorasyon çalışmalarında Eugene Emmanuel Viollet le-Duc yer almış.

Katedralin girişi, üçlü yapıyla başlıyor. Dikeyde 3 ve yatayda ilk bölümde 3 kapı var. Önce Keltik ve kutsal bir adaydı. Kelt tapınağı vardı. Üzerine Roma tapınağı yapıldı. Sonra Gotik yapı tapınağın üzerine kuruldu. Tapınağın yapımı 200 yıl sürdü. Katedralin yönü Batı-Doğu cephesinde inşa edildi. Batı: cehalet, Doğu: ışık ve bilgelik. Cehaletten ışığa doğru gidiliyor. Şu andaki adalet binası eskiden Jülyen Kralının sarayıydı(profan olan). Notre Dame ise kutsal olandı. Ortada merkez kapı, sağ ve soldaki kapıdan giriliyor. Orta kapı kapalı bulunuyor. Sadece taç giyme töreninde açılıyor. Ortada İsa, eller havada açık ve oturur pozisyonda.Son yargılama, zafer kazanmış İsa. Solunda seçilmişler, sağda günahkarlar var.

St. Denis ile farkı. Kemerlerin üstünde 2. sırada İsa’nın ataları olan Yahudi kralları var. Fransız Devrimi sırasında Fransa kralları zannedilip tahrip edilmiş. 19. y.y. da restorasyon için yarışma yapılmış ve yarışmayı Abbat Süjer kazanmış ve restore etmiş.Süjer, Yeni Eflatuncu filozoflardan ilham almış ve aslına uygun restore etmiş. Bu kişi çok önemli. Çok güçlü ve cesaretli bir karaktere sahip. Üstte simetrik iki kuleyi bağlayan köprü var. Bu sentez imajineri simgeliyor. Merkez kapının sağındaki kapının üstünde, tahtta oturan Gotik öncesi ”Kara Meryem” var. İlksel madde (mula prakriti)yi simgeliyor. Statik olan, durağan, herşeyin başlangıcı, kaos, yani düzen öncesi ilksel durumu ifade ediyor. Soldaki kapının kemeri düz üçgen. Girişte solda Gül bezek var.

Merkezde Meryem ve çocuk İsa var. İlk daire 8 sayısından oluşuyor. İkinci daire 8×2=16 yaprak. 3. daire 16×2=32. Hepsinin toplamı 64=6+4=10=1 Bu Pisagorcu anahtar. Aynı zamanda I Ching’i ifade ediyor. Çin 64 sayısı. 8= Pagua haritasına göre. 4+4= ara ve ana yönler. Kuzey Premordial ve Eski Ahit’i, mevsim olarak kışı, gün=gece yarısını ifade ediyor. Renkler, soğuk renkler. Ana renkler, mavi, turuncu, yeşil, sarı ve beyaz renkler hakim. Soğuk renkleri ve az ışığı ifade ediyor.

Kuzey Gülü, 8+16+32+64 çoğulu ve farklılaşmayı ifade ediyor. Aynı zamanda bu bir tekerlek. Merkezden çevreye doğru hareketli bir şekil. Materyalizasyon. Doğu şapeline baktığımızda ters dönmüş gemi, gökyüzünde yüzen bir gemi şeklinde katedral. Tavanda 8 haç var. Merkezde en büyük ve sentez noktası, mavi daire içinde Meryem var. Aynı zamanda ayın simgesi. Bu noktadan itibaren Emanasyon(türüm) başlıyor. Girişten(Batıdan) Doğuya doğru 4 haç, ana merkez den sonra 3 haç var. Yedili yapı var yani. Merkez Meryem sentez haç. Bu Yedili yapıdan aşağı inen şapeller, yedilinin genişlemesi yani çoğalmasıdır. Şafak(Doğu) da Gülbezek yok. Çünkü ışık yönü olduğu için. Kuzey: Geceyarısı, Güney: Öğle, Batı:Akşam.

Batı vitrayına baktığımızda, burada 3 enerjinin merkezi var. Son yargılamayla ilişkilendiriliyor ve zamanın sonu. Tekrar merkezde Meryem var. Yargıç olan İsa var. Dış cephedeki İsa’ya zıt. Burçlar kuşağının işaretleri var. Aynı zamanda erdem ve kusurları görüyoruz. Aynı zamanda merkezi dış kapıda da görüyoruz. Yılın her bir ayıyla ilgili yapılan işleri görüyoruz. Matematiksel sayı 12′ dir. Burçlar ve yılın 12 ayı. 3×4=12 Burada aydınlık ve sıcak renkler var. Dış cephedeki görüntüyü hatırlatıyor. Dış cephenin sentezidir. Camlar, vitraylar çok özel. Dışarıda çok az ışık var ama tüm vitraylar çok aydınlık. Işık yalnızca geçmiyor yatay bir şekilde ilerliyor. Az ışıkla çok aydınlatma.  O döneme ait olan Vitrayların simyasal olduğu söyleniyor.

Diğer iki kapının simgesi; Kuzey kapısından çıkıldığında, ayakta duran merhametli Meryem’i görüyoruz. Gelişmiş maddeyi temsil eden Meryem. Gül haçı ve çiçeklenmiş. Beyaz Meryem’in en önemli simgesi. Meryem’in taçlandırılmış halini ve Zodyakı görüyoruz. Ayaktaki Meryem yükselme hareketidir. Önde Kuzeyde, Tahtta oturan ”Kara Meryem”. Prosesin sonu, işlemin sonu: maddenin spiritüalizasyonu. Bu en önemlisi. Ayakta duran Meryem’in kucağında çocuk İsa var, elinde Dünyayı tutuyor. Dünyanın kralı anlamında. Diğer eliyle Meryem’in tuniğinin açılmasını önlüyor. Koruyucu anlamındadır. Maddeyle spirit arasında zıtlaşma yok, uyum var.

Notre Dam’ı görmeyenler ve gezmeyenler eski fotoğraflarıyla ve bu bilgilerle yetinecekler artık. Araştırmacı: Aynur Yücetürk

Sanatla ve sevgiyle kalın…

 

 

 

Aynur YuceturkTüm Yazıları
reklam
Yorum Yaz

watch movies onlinemaltepe escortalanya escortporno izlekonya escortatasehir escortsanal sunucukiralık sunucugomovies
paykasa satın al